Hallo,
Ik kamp met soortgelijke problematiek. (volgens mij zou het weleens goed kunnen dat we in dezelfde stad wonen)
Maargoed, hier een aantal tips:
Schelpen strooien zou ik afraden omdat je met je paalfundering zit. Het is maar goed dat die koppen in het water staan, houden zo!!!
Waar het om gaat is hetvolgende: Stoken en goed ventileren in huis.
Zitten er bij jouw in de ramen ventilatieroosters? Zet eens een goede HygroMeter in huis en kijk eens naar die waarde. Ik schat dat deze waarde vaak 70% of hoger zal zijn. Zet dan eens de deuren of ramen tegen elkaar open. Je zult zien dat het vochtpercentage zal gaan dalen. Het klinkt misschien raar, maar je moet stoken met de ramen open bij wijze van spreken.
Waarschijnlijk dringt bij jouw de vochtigheid ook door de vloer, er is dan maar 1 goede oplossing naast bovengenoemd: Vloer isoloren en een dampscherm creeren.
Dat is wat ik zou doen. Ik zou onder mijn vloer folie doen, om zo een dampscherm te creeren en polystyreen platen. (piepschuimen platen dus) Steenwol is geen optie omdat je veel vocht hebt daar en deze zullen dan verzadigt raken en zo naar beneden komen vallen.
Ik vraag me wel sterk af hoe je vloer eraan toe is. Het lijkt mij dat deze aardig snel zal gaan rotten, want die schimmels krijg je ook op de onderkant van de vloer en de vloerbalken. Grote kans dat je door de vloer gaat zakken binnenkort.
Hoe is de ventilatie uberhaubt onder de vloer. Heb je ventilatiegaten in de gevels en dergelijk? heb je een luchtstroom onder die vloer?
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het erg moeilijk is om het helemaal onder controle te krijgen. Bij mij is het ook nog niet goed, maar aangezien ik geen paalfundering heb heb ik wel de mogelijkheid om schelpen te strooien. Ik overweeg dat op dit moment zeer.
Succes.